Vi har sett ett antal fantastiska motprogrammeringsexempel de senaste åren när det kommer till Hollywood releaseschema. Två titlar med mycket olika målgrupp kommer till biograferna samma helg, och förhoppningen är att eftersom var och en inspirerar till betydande biljettförsäljning samtidigt som den riktar sig till specifika filmbesökare, får hela branschen ett uppsving. Den största framgångssagan är uppenbarligen Barbenheimer, som genererade sitt eget storbildsfenomen för ett par år sedan… men det fungerar inte alltid som det visade sig i helgen.
Justin Tippings HONOM och Kogonadas En stor djärv vacker resa kunde inte vara mer annorlunda som filmiska övningar, där den förra är en surrealistisk, mardrömslik skräckfilm och den senare är en söt, romantisk fantasi, men vad de nu delar gemensamt förutom ett släppdatum är överväldigande biljettsiffror. Båda filmerna kom till biograferna i helgen i hopp om att få ett brett utbud av filmälskare till biograferna, men ingen av dem lyckades skapa någon hype alls – vilket lämnade Haruo Sotozakis Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Infinity Castle att vinna den inhemska biljettkassan igen (trots en galen helg-till-helg höst). Kolla in de 10 bästa resultaten i diagrammet nedan och gå med mig efter för analys.
|
TITEL |
HELGBRUTTO |
INhemsk brutto |
LW |
THTRS |
|---|---|---|---|---|
|
1. Demon Slayer: Infinity Castle |
$17 300 000 |
104 730 000 USD |
1 |
3,342 |
|
2. Han* |
13 500 000 USD |
13 500 000 USD |
N/A |
3,168 |
|
3. The Conjuring: Last Rites |
12 950 000 USD |
151 177 000 $ |
2 |
3,413 |
|
4. Downton Abbey: The Grand Finale |
6 300 000 USD |
31 626 000 USD |
3 |
3,711 |
|
5. Den långa promenaden |
6 300 000 USD |
22 719 000 USD |
4 |
2,845 |
|
6. En stor djärv vacker resa* |
3 500 000 USD |
3 500 000 USD |
N/A |
3 330 |
|
7. Senioren* |
2 773 021 USD |
2 773 021 USD |
N/A |
2,405 |
|
8. Toy Story |
1 400 000 USD |
198 409 534 USD |
5 |
2 340 |
|
9. Sight & Sound Presents: Daniel LIVE |
1 384 408 USD |
1 600 727 USD |
N/A |
933 |
|
10. Vapen |
1 260 000 USD |
149 732 000 USD |
6 |
1 186 |
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Infinity Castle Repeats at Number One trots sjunkande biljettförsäljning
Sedan biograferna öppnade igen 2021 har filmindustrin sett ett antal betydande framgångshistorier för animefilmer i biljettkassan – med några enastående titlar inklusive Haruo Sotozakis Demon Slayer The Movie: Mugen Train i april 2021 och Tetsuro Kodamas Dragon Ball Super: Super Hero i augusti 2022. Dessa titlar lyckades rankas högt inhemskt första helgen de kom, vilket visar att det fanns en stor publik för materialet… men filmerna har visat på problem när det gäller att behålla publiken.
I helgen såg vi att frågan dyker upp igen med Demon Slayer: Infinity Castle – som visas i siffror som rapporterats av The Numbers.
För sju dagar sedan rapporterade jag om den nya animefilmen som hade en ganska häpnadsväckande debut på den stora duken och slog rekord då den lyckades tjäna 70,6 miljoner dollar. Det går inte att förneka att det är en stor sak, eftersom det gjorde den till den tionde största debuten för en film i USA och Kanada 2025 hittills (före de 64 miljoner dollar som gjorts av Christopher McQuarries Uppdrag: Omöjligt – Den slutliga avräkningen), men här är problemet: folk var uppenbarligen inte särskilt intresserade av att se den en andra gång, och icke-fans var inte övertygade om att köpa en biljett baserat på buzz. Slutresultatet är att det nya Demon Slayer uppföljaren tjänade bara 17,3 miljoner dollar under de senaste tre dagarna, vilket är en minskning med cirka 75 procent.
Den extra dåliga nyheten är att, som nämnts, detta inte är en ovanlig sak. I april 2021, Demon Slayer: Mugen Train upplevde en minskning med 70 i biljettförsäljningen helg till helg. I augusti 2022, Dragon Ball Super: Super Hero upplevde en minskning med 78 procent. Det är ett tydligt mönster.
Det uppenbara silverfodret här är det Demon Slayer: Infinity Castle tjänade så mycket pengar förra helgen att nedgången inte kommer att påverka dess storbildsarv så mycket. När allt kommer omkring betyder de 17,3 miljoner dollar som tjänats inhemskt att det har blivit den senaste titeln 2025 att gå med i den niosiffriga klubben, som bara har 14 andra medlemmar. Den har sjunkit ut stora Hollywood-släpp som Nisha Ganatras Freakiare fredag och Marc Webbs Snövit.
Men de siffrorna är faktiskt små jämfört med den verksamhet som filmen har gjort utomlands. 104,7 miljoner dollar är mycket från USA och Kanada, men det har tjänat 450,3 miljoner dollar från andra länder utanför dessa två länder, vilket motsvarar 555 miljoner dollar som hittills tjänats över hela världen. Det betyder att det för närvarande är årets nionde mest inkomstbringande blockbuster, efter att nu ha gjort mer än Matt Shakmans Fantastiska fyra: Första stegensom nu börjar lämna biograferna efter att ha tjänat 519,3 miljoner dollar.
Var det går härifrån i branschen ska bli spännande att se.
HIM och A Big Bold Beautiful Journey underwhelms under deras öppningshelger
Medan vinsten för Demon Slayer: Infinity Castle har varit kul att se (trots nedgången i andra helgens siffror), föreställningarna av HONOM och En stor djärv vacker resa de senaste tre dagarna har varit mindre roliga. Kombinationen av halloweensäsong och star power antydde att de två titlarna kunde hitta popularitet i biljettkassan, men biljettförsäljningen visar att det inte blev som man hoppats.
Vi har sett mycket skräck göra bra ifrån sig den senaste månaden, med några enastående storfilmer inklusive Zach Creggers Vapen och Michael Chaves’ The Conjuring: Last Ritesmen HONOM är inte en titel som kommer att bli ihågkommen som en vinst för genren 2025. Utgivningen fick tyngdpunkten på Jordan Peeles namn, eftersom den skrämmande fotbollscentrerade titeln har fått honom krediterad som producent, men ett överväldigande gensvar från kritiker såg filmen bara tjäna 13,5 miljoner dollar i helgen och nöja sig med en andra plats, 2 miljoner dollar.
Omständigheterna är mycket värre för En stor djärv vacker resa. Titeln är anmärkningsvärd eftersom det är den första filmen där Margot Robbie har varit med sedan monsterkassornas succé. Barbie 2023… men varken den där lilla trivian eller att ha Colin Farrell som medskådespelare hjälpte någonting i helgen. Den magiska romansen lyckades bara tjäna 3,5 miljoner dollar under de senaste tre dagarna och fick nöja sig med en sjätte plats bakom Francis Lawrences Den långa promenaden.
Det här var definitivt en nedgångsvecka för biljettkassan, men det kommer förhoppningsvis att komma tillbaka om sju dagar med ankomsten av tre mycket olika nya filmer: Paul Thomas Andersons action/komedi/drama Den ena striden efter den andraskräcken för Renny Harlins Främlingarna: Kapitel 2 och Ryan Cregos familjevänliga Gabbys dockhus: filmen. Se till att gå tillbaka hit till Panetflix nästa söndag för att lära dig mer om hur dessa nya titlar skakar om topp 10.
