Glen Powell as Ben Richards holding a torch in The Running Man The King Beat

Filmer

Lars Svensson

Den löpande mannen kommer inte att ha Stephen King’s kontroversiella slut, och Edgar Wright medger att få författarens godkännande av förändringarna var ”nervtäckande”

Välkommen till oktober, Stephen King fans! Detta är naturligtvis den spökigaste månaden på året, och det är alltså en favorittid för ständiga läsare: den perfekta 31-dagarsperioden till Marathon varje hemsk King-film och kanske framkallar mardrömmar genom att läsa böcker som Husdjurssematär eller Väckelse före sängen. När det gäller nya anpassningar är den nästa uppsättningen att komma fram Det: Välkommen till Derrysom kommer att premiär på HBO den 26 oktober – men för den här veckans utgåva av King Beat kommer vi att hoppa framåt lite och prata om den sista kungblockbusteren 2025: Edgar Wright’s Den löpande mannen.

Huvudhistorien för denna kolumn avser förändringar som görs i den tredje akten i Glen Powell-ledd remake, men det är inte den enda rubriken från Stephen King, eftersom vi också har regissören för den nya filmen Bra pojke Dela sina egna kungcentriska karriärs ambitioner och en ny titt på att göra Francis Lawrence’s Den långa promenaden. Det finns mycket att diskutera, så låt oss gräva in!

Edgar Wright förbereder Stephen King -fans för en förändrad slut i sin löpande man anpassning – och noterar att det fick stämpeln för godkännande från King själv

Så snart det tillkännagavs att Edgar Wright utvecklade en ny anpassning av Stephen King’s Den löpande mannenJag blev slagen med två tankar. Den första var att projektet kände förfallen, eftersom boken är fantastisk och ett av författarens bästa tidiga verk, den tidigare filmversionen med Arnold Schwarzenegger, som nästan inte liknar texten. Min andra tanke var: ”Det finns absolut inget sätt att de förblir trogen mot slutet.”

Under de senaste månaderna har jag haft lite av en förändring av hjärtat när det gäller det senare, eftersom jag verkligen skulle älska att se blockbuster gå för det djärva, mörka slutet som är i källmaterialet … men tydligen händer det definitivt inte. Wright har bekräftat att ett nytt slut har utformats för hans tag Den löpande mannen -Och han har medgett att det var en ångest-upplevelse att få valen av Stephen King.

I huvudrollen Glen Powell, Josh Brolin, Colman Domingo och Lee Pace, Den löpande mannen Kommer inte att anlända till teatrar förrän den 14 november, men en spoilerfri förhandsvisning av den kommande Stephen King-filmens slut har publicerats av The UK Magazine Film Stories. I en intervju medger Edgar Wright att att göra en rak anpassning av bokens slutsats aldrig var riktigt på bordet, och att en av de mest panikerade dagarna av hela upplevelsen som gjorde att funktionen skickade King skriptet som han samarbetade med Michael Bacall inklusive nämnda slut. Förklarade filmskaparen,

Kanske den mest nervtäckande dagen i hela produktionen var att skriva till King med en bilaga av manus och trycka på Send. Alla visste från början att (romanens slut) inte skulle vara en del av denna anpassning exakt det (sic) sättet.

För er som inte har läst Stephen King’s Den löpande mannen Och vet inte riktigt vad jag pratar om här, jag kommer bara otydligt att stava ut det: slutet på historien innehåller huvudpersonen som hämtar huvudskurken genom att kapsa ett flygplan och flyga det in i en skyskrapa. Människor har noterat de störande likheterna mellan romanens slutsats och de fruktansvärda händelserna som inträffade den 11 september 2001, och det verkar som om Edgar Wright och Michael Bacall ringde för att undvika det minfältet helt.

Förutom att filmskaparna visste att de inte skulle anpassa bokens slut, visste Stephen King tydligen också, så han var beredd att smälta en original slutsats till berättelsen om en dystopisk spelshow där en tävlande jagas av ett team av mördare och måste försöka och överleva i världen så länge de kan. Lyckligtvis lättades ångesten som Edgar Wright kände när han fick ett positivt svar från King om sitt arbete:

Han insåg redan innan han läste det att vi inte skulle göra slutet från boken. Och när (kung) mailade tillbaka sa han: ”Jag var väldigt nyfiken på hur du skulle ta itu med slutet, och jag tror att du gjorde ett bra jobb.” Så jag var väldigt nöjd med det.

Vi har nu ungefär en och en halv månad att vänta kvar för att se innan vi får se slutet själva-och du kan vara säker på att vi kommer att skriva mycket mer om Den löpande mannen Mellan nu och filmens utgåva i mitten av november.

Naturligtvis skulle chefen för New Dog Horror Flick Good Boy vara intresserad av Stephen King’s berömda hundanpassning Cujo

Tillbaka i mars levererades Stephen King -fans överallt några fantastiska bombshellnyheter: kort efter att det tillkännagavs att Netflix utvecklade en ny anpassning av Kujodet fanns en uppdatering från handeln som säger att Darren Aronofsky tappades för att rorera projektet. Det var en spännande utveckling att lära sig, eftersom Aronofsky är en av elitfilmskaparna som arbetar idag – men om hans vision för projektet hamnar i fallet, finns det en annan regissör som vill kasta sin hatt i höger: Ben Leonberg.

För dem som inte känner till namnet har Leonberg fått stort beröm under de senaste månaderna för sin funktionsregissördebut Bra pojkesom är en ny skräckfilm som innehåller filmskaparens hund, Indy, som huvudpersonen. Han älskar uppenbarligen sin hundkamrat, men han är också ett stort Stephen King-fan, och när han nyligen frågades av Cinemablends Sarah El-Mahmoud om att ta en anpassning, Kujo var den första titeln som han namngick:

Åh, man. Jag menar, jag tror att det uppenbara svaret – och jag tror att någon annan redan arbetar med det – är Cujo. Jag är uppenbarligen ett stort fan av hundens berättelse.

När det gäller hundhistoria blir det inte riktigt bättre än Kujo. Men om Darren Aronofsky slutar göra sin film för Netflix, har Leonberg också andra idéer.

Medan filmskaparen inte specifikt namngav några andra titlar i den senaste intervjun, noterade han att hans introduktion till Stephen King kom via författarens många samlingar av noveller och noveller. Ett stort antal av dem har använts som källmaterial för filmer (Kryphow, Kattens öga, Barn av majs, Maximal överdriv, Gravskiftoch Shawshank -inlösenför att nämna några), men det finns många som inte har anpassats ännu, och Leonberg skulle älska chansen att ta med något nytt till skärmen:

Jag är en stor älskare av många av hans tidiga … Det är verkligen hur jag kom till honom först, är några av hans tidiga samlingar av noveller. En del av det här är inte anpassat. Och jag tror att några av mina favorit Stephen King -anpassningar kommer från noveller eller noveller där de kan ta idén (och springa med den).

Leonberg tillade att han ser Stephen King som en mästare i scenariot ”om” (”Vad händer om en tonårsflicka hade psykiska makter? Vad händer om en alkoholhaltig far och hans familj fångades på ett spökat hotell?”), Och han tror att det finns ett antal kort berättelser som väntar på att utforskas ordentligt:

Några av de tidiga novellerna har otroliga ”vad IFS” som är snällt fortfarande omedvetna eftersom de inte är lika välkända som romanerna. Men ja, antalet idéer, det är ett absolut teckensnitt från Stephen King.

Efter sin världspremiär tidigare i år på SXSW Film Festival, Bra pojke anländer till teatrar denna fredag ​​den 3 oktober.

The Long Walk Featurette dyker in i ursprunget till hur den nya anpassningen gjordes

Slutligen i denna veckas kolumn lämnar jag dig med den här nya featuretten från Lionsgate som gräver i att göra Den långa promenaden. Detta kommer förmodligen inte att överraska dig alls att lära mig, men jag är en total nörd, och jag är alltid intresserad av att lära mig om alla de olika samtal och beslut som går in i en film. Den långa promenaden är ett speciellt fall i detta avseende, eftersom det länge ansågs vara en bok som oanpassningsbar, och en samling mycket begåvade filmskapare försökte och misslyckades med att föra romanen till storskärmen innan regissören Francis Lawrence, manusförfattare JT Mollner och producenten Roy Lee hittade ett sätt.

Den här nya videon gräver inte in i hela historien om Den långa promenaden I Hollywood (till exempel nämns inte de ansträngningar som George A. Romero, inte heller får en rop), men det tar upp att Francis Lawrence väg till att göra skräckfilmen var en slingrande som började med besvikelse. Tidigare visioner såg deras framsteg dödade av ett stort ”nej”, men Lawrence såg så småningom hans ”nej” förvandling till ett ja – och nu spelar den slutliga produkten av hans arbete i teatrar överallt.

Det slår upp den här veckans utgåva av King Beat, men som alltid kommer jag tillbaka hit på Cinemablend nästa torsdag med en ny kolumn som undersöker alla de största berättelserna i Stephen Kings värld.