Är du redo för ett konstigt/hemskt kassafakta? Medan Paul Thomas Anderson har ägnat decennier åt att etablera sig som en av den moderna erans största filmskapare, började alla hans filmer före 2025 sin biljettresa i begränsad utgåva, vilket betyder att ingen av dem någonsin har spelat in en öppningshelg som tjänat 1 miljon dollar. Det är en konstig serie – men den tog slutligen slut under de senaste tre dagarna. Samtidigt som Andersons nya funktion möts av olika konkurrens på den stora skärmen Den ena striden efter den andra lyckades enkelt vinna biljettkassan och lyckades tack vare en blandning av hype och Leonardo DiCaprios stjärnkraft.
Det som är goda nyheter för Andersons film är naturligtvis inte bra för head-to-head-tävlingen, inklusive Ryan Cregos Gabbys dockhus: filmen och Renny Harlins Främlingarna: Kapitel 2. Du kan kolla in hela den inhemska topp 10 nedan och gå med mig efter analys.
|
TITEL |
HELGBRUTTO |
INhemsk brutto |
LW |
THTRS |
|---|---|---|---|---|
|
1. Den ena striden efter den andra* |
$22 400 000 |
$22 400 000 |
N/A |
3,634 |
|
2. Gabby’s Dollhouse: The Movie* |
$13 700 000 |
$13 700 000 |
N/A |
3 500 |
|
3. Demon Slayer: Infinity Castle |
$7 100 000 |
118 176 000 USD |
1 |
2,984 |
|
4. The Conjuring: Last Rites |
6 860 000 USD |
161 454 000 USD |
3 |
3 083 |
|
5. Främlingarna: Kapitel 2* |
5 900 000 USD |
5 900 000 USD |
N/A |
2 690 |
|
6. Honom |
3 650 000 USD |
20 794 000 USD |
2 |
3,168 |
|
7. Den långa promenaden |
3 400 000 USD |
$28 814 237 |
5 |
2 297 |
|
8. Downton Abbey: The Grand Finale |
3 300 000 USD |
39 008 000 USD |
4 |
2,829 |
|
9. En stor djärv vacker resa |
1 250 000 USD |
5 923 000 USD |
6 |
3 330 |
|
10. Spider-Man 2 |
$1 113 472 |
375 828 527 $ |
N/A |
1,484 |
Rave Recensioner driver den ena striden efter den andra till en stark start vid biljettkassan
För ungefär den här tiden för två år sedan slutade kritikerrosen och Leonardo DiCaprios popularitet bara räknas för så mycket. När Martin Scorsese är episk och briljant Killers Of The Flower Moon anlände till biograferna, hade den det brum som krävdes för att bli en hit, men filmen fick nöja sig med en andraplats i premiärhelgen, tjänade bara 9,4 miljoner dollar och landade bakom Sam Wrenchs film. Taylor Swift: The Eras Tour på sin andra helg. Det var inte vackert att bevittna (om inte speciellt för att produktionen fungerade med en rapporterad budget på 200 miljoner dollar), men saker och ting har fungerat mycket bättre under 2025 för Den ena striden efter den andra.
Den nya Paul Thomas Anderson-filmen var inte heller direkt billig att göra, med Variety som rapporterade en kostnad på mellan $130–175 miljoner dollar, men den har fått en mycket bättre start vid biljettkassan än Leonardo DiCaprios sista storbildsäventyr. Enligt The Numbers tog verket enkelt topplaceringen i USA och Kanada under de senaste tre dagarna och tjänade 22,4 miljoner dollar när de spelade på över 3 600 biografer.
Vinsten kommer efter Den ena striden efter den andra framgångsrikt tjänat högar och högar av positiv buzz. Filmen är en (mycket) lös anpassning av romanen Vineland av Thomas Pynchon – PTA:s andra smäll på författarens arbete efter 2014:s Inneboende Vice – och hyllningen har härrört från att det är en vild blandning av genrer, eftersom det är en politisk thriller, en stonerkomedi och action/äventyr i ett. Det är en kombination som uppenbarligen gjorde publiken väldigt upprymd, och de dök upp i rejäla siffror till filmens premiärhelg.
Den ena striden efter den andra presterar så bra att det redan är rankat som Paul Thomas Andersons fjärde största kassasuccé på hemmaplan efter bara tre dagar. Det kommer att bli blod från 2007 sitter fortfarande högst upp på listan, efter att ha avslutat sin teateruppgång och tjänat 40,2 miljoner dollar, och den följdes i rankingen av 1997:s Boogiekvällar (26,4 miljoner USD) och 1999-talet Magnolia (22,5 miljoner USD). Det är mycket troligt att författaren/regissörens inlägg på filmsläppskalendern 2025 blir hans största hit hittills.
Ytterligare ett bidrag till framgången är biljettförsäljningen från utlandet. Medan det finns en hel del ”Amerika” i Den ena striden efter den andrafunktionen har faktiskt tjänat mer från utländska marknader hittills än inhemska – närmare bestämt 26,1 miljoner dollar, vilket ger filmens världsomspännande totalsumma upp till 48,5 miljoner dollar. Det är klart att det kommer att behöva tjäna mycket mer pengar för att hamna i svart med tanke på dess budget och marknadsförings-/produktionskostnader, men det har fått en het start.
Hur detta kommer att leda till framgång nästa vecka kommer att bli fascinerande att se. Förutom att få extremt positiva betyg från kritiker älskar publiken också filmen och fick ett ”A”-betyg i CinemaScore-undersökningar. Kommer alla som såg filmen under biopremiären att gå och berätta för sina vänner och familj att kolla in den, vilket resulterar i en mjuk helg-till-helg höst sju dagar från nu? Du kan vara säker på att det är något som jag kommer att hålla ett öga på och som jag kommer att rapportera om i min kassakolumn nästa vecka.
Gabbys dockhus: filmen måste nöja sig med andraplatsen
Kanske en av de mest överraskande aspekterna av Den ena striden efter den andras kassaseger är det faktum att den kom medan filmen var i head-to-head konkurrens med en ny familjevänlig release. Filmer riktade till yngre publik har uppträtt som gangbusters 2025 – de stora hitsen inklusive Jared Hess’ En Minecraft-filmDean Fleischer Camp’s Lilo & Stitch och Dean DeBlois’ Hur man tränar din drake – men Gabbys dockhus: filmen kunde inte väcka lika mycket spänning som de där storsäljarna.
För de utan barn, Gabbys dockhus är en DreamWorks Animation-producerad barnserie som hade premiär för Netflix-prenumeranter 2021, men dess framgångar med streaming översattes inte riktigt till enorma siffror på den stora skärmen för franchisens första film. Filmen spelades på nästan samma antal biografer som Den ena striden efter den andramen det tjänade bara ungefär två tredjedelar av pengarna per plats. Den nya utgåvan tjänade 13,7 miljoner dollar, vilket rankas som bara den 34:e största öppningen 2025 (bakom de 14 miljoner dollar som gjordes av Osgood Perkins’ Apan i februari).
The Strangers: Chapter 2 hade en ännu värre öppningshelg än The Strangers: Chapter 1
Medan den här helgen bjöd på ett antal överraskningar i biljettkassan, är en utveckling som definitivt inte är en överraskning prestandan för Främlingarna: Kapitel 2. Skräckfans kommer ihåg att dess föregångare – ett försök att starta om den heminvasionscentrerade franchisen – inte precis satte världen i brand när den kom ut i maj 2024, och nu har uppföljningen följt efter genom att göra ännu värre. Under öppningshelgen för Renny Harlin’s Främlingarna: Kapitel 1gjorde filmen 11,8 miljoner dollar och hamnade på tredje plats. Den nya uppföljaren, trots att den släpptes under Halloween-säsongen, lyckades göra det ännu värre.
Efter att ha blivit riven av kritiker, Främlingarna: Kapitel 2 tjänade bara 5,9 miljoner dollar under de senaste tre dagarna, och det fick nöja sig med en femte plats. Detta skapar inget bra prejudikat för det kommande Främlingarna: Kapitel 3som redan har slutförts (alla tre filmerna spelades in samtidigt) och bara väntar på ett släppdatum.
Inför nästa helg kommer oktober 2025 att dra igång med en rad intressanta titlar, inklusive Ronan Day-Lewis’ Anemon (med återkomsten av Daniel Day-Lewis på storbildsskärmen), Benny Safdies The Smashing Machine (med Dwayne Johnsons senaste stack på drama) och två skräckindietitlar: Mercedes Bryce Morgans Bone Lake och Ben Leonbergs Bra pojke. Se till att gå tillbaka hit till Panetflix nästa söndag för att se hur allt skakar ut vid biljettkassan.
