I A Crazy Box Office Weekend sätter Demon Slayer rekord, Conjuring: Last Rites Drops Hard, and more

Filmer

Lars Svensson

I A Crazy Box Office Weekend sätter Demon Slayer rekord, Conjuring: Last Rites Drops Hard, and more

Vi är fortfarande bara i början av höstdelen av 2025 års filmsläppskalender, men det har redan visat sig vara en säsong full av spänning i biljettkassan. För sju dagar sedan, Michael Chaves The Conjuring: Last Rites anlände på bio och blåste bort förväntningarna, slutet på den älskade skräckserien fick ett extremt varmt välkomnande, och idag har vi ännu en rekordbrytare att rapportera om. Medan den senaste fredagen kom ett stort antal nya titlar i breda utgåvor, Haruo Sotozakis Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Infinity Castle krossade alla sina konkurrenter på väg mot att ha den bästa inhemska debuten för någon anime-funktion.

Det fanns många filmer som tävlade om publikens uppmärksamhet de senaste tre dagarna, inklusive Simon Curtis’ Downton Abbey: The Grand FinaleFrancis Lawrences Den långa promenadenoch Rob Reiners Spinal Tap II: The End Continuesmen ingen gjorde någonstans i närheten av den nya verksamheten Demon Slayer filma. Kolla in hela topp 10 i diagrammet nedan och följ med mig för analys.

Svep för att rulla horisontellt

TITEL

HELGBRUTTO

INhemsk brutto

LW

THTRS

1. Demon Slayer: Infinity Castle*

70 000 000 USD

70 000 000 USD

N/A

3,315

2. The Conjuring: Last Rites

26 100 000 USD

131 053 000 USD

1

3,802

3. Downton Abbey: The Grand Finale*

$18 100 000

$18 100 000

N/A

3,694

4. Den långa promenaden*

11 500 000 USD

11 500 000 USD

N/A

2,845

5. Toy Story

3 500 000 USD

196 023 233 USD

N/A

2,375

6. Vapen

2 725 000 USD

147 452 000 $

3

2,310

7. Hamilton

$2 200 000

$14 957 531

2

1 850

8. Freakiare fredag

2 100 000 USD

91 097 850 USD

4

2,460

9. Spinal Tap II: The End Continues*

$1 674 926

$1 674 926

N/A

1 920

10. The Sound Of Music

1 486 231 USD

164 700 517 USD

N/A

1 178

Demon Slayer: Infinity Castle slår sönder anime-rekord när det skjuter upp till nummer ett

Lite sammanhang är viktigt här: före denna helg var den tidigare rekordhållaren för animefilmer för bästa inhemska öppningshelg Kunihiko Yuyamas Pokémon: Den första filmensom väckte en hel del uppståndelse 1998 när den kom på bio på höjden av Pokémon-vurmen och tjänade 31 miljoner dollar. Mer än ett kvartssekel senare har det rekordet nu tillintetgjorts.

Enligt tidiga biljettförsäljningssiffror som rapporterats av The Numbers, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – The Movie: Infinity Castle tjänat 70 miljoner dollar under de senaste tre dagarna, vilket var mer än tillräckligt för att både vinna helgen och sätta nya standarder vad gäller potentialen för anime-funktioner på den stora skärmen.

Den första komp som kommer att tänka på är teaterföreställningen av Sam Wrench’s Taylor Swift: The Eras Tour ett par år sedan. Före den premiären var Bruce Hendricks största debut för en konsertfilm på biografer. Hannah Montana och Miley Cyrus: Best of Both Worlds Concert Touroch Swifts film, som tjänade 31,1 miljoner dollar på tre dagar. Sedan Taylor Swift kom med och tjänade 97 miljoner dollar. Det var en stor omvälvande händelse, och det är också prestandan av den nya Demon Slayer filma.

När den sista Demon Slayer funktion, Haruo Sotozakis Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Till Hashira-träningensom kom i februari förra året, placerade sig på andra plats i helgens biljettkontor och tjänade 11,5 miljoner dollar. Uppenbarligen vad vi ser med Infinity Castle är ett nytt bollspel. Även om vi måste se hur saker och ting förändras när slutliga siffror rapporteras, är den för närvarande rankad som den 21:a största inhemska premiären 2025 hittills mellan Danny Boyles 28 år senare (70,4 miljoner USD) och Gavin O’Connor’s Revisorn 2 (65,5 miljoner USD).

Det är inte första gången på de senaste åren som en anime-titel har vunnit helgens biljettkontor, eftersom det som tidigare sågs som en nischpublik har genererat några betydande framgångar de senaste åren, men uppenbarligen har denna biljettförsäljning satt den nya Demon Slayer titel i en helt ny liga. Hur branschen reagerar under de kommande månaderna kommer att vara en intressant utveckling att se.

The Conjuring: Last Rites Biljettförsäljningen sjunker efter massiv öppningshelg

The Conjuring: Last Rites är redan en stor hit. Den överpresterade kraftigt under öppningshelgen – en fantastisk kick-off till Halloween säsongen 2025 – och den har redan etablerat sig som en av årets största biljettkassor. Tyvärr har dock den berättelsen varit lite nedsmutsad idag, eftersom siffrorna är inne för den nya skräckfilmens andra fredag-till-söndag, och de är inte alls bra.

Under de senaste tre dagarna, The Conjuring: Last Rites tjänade bara 26,1 miljoner dollar, vilket är en häpnadsväckande minskning med 69 procent från helg till helg när den sätts bredvid de 84 miljoner dollar som den tjänade under öppningshelgen. Det är en av de mer betydande frontladdade blockbuster-framträdanden vi har sett från en titel hittills i år, vilket tyder på att de som inte ville gå och se den under öppningshelgen inte kände sig tvungna att kolla in den baserat på mun till mun.

Även om detta resultat är ett hårt slag mot arvet från Trolleri finalen är verkligheten att få förmodligen kommer att uppmärksamma den kraftiga nedgången i biljettförsäljningen på grund av hur mycket affärer den nya filmen redan har lyckats göra. De 26,1 miljoner dollar som den tjänade under de senaste tre dagarna bringar funktionens inhemska totala hittills upp till 131,1 miljoner dollar, vilket är tillräckligt bra för näst mest i franchisen efter bara James Wans Trollan (som avslutade sin biljettförsäljning sommaren 2013 och tjänade 137,4 miljoner dollar).

Över hela världen blir saker ännu mer spännande. The Conjuring: Last Rites har visat sig vara extremt populär utomlands, och filmen har nu tjänat 332,9 miljoner dollar globalt. Det gör den nu till den mest inkomstbringande titeln i världen Trolleri serie, och den enda titeln i det större Conjuring Universe som har gjort mer är Corin Hardys Nunnansom tjänade 366,1 miljoner dollar 2018. Det borde vara självklart vid det här laget att 2025 års film kommer att gå ner som franchisemästare vid biljettkassan.

Downton Abbey: The Grand Finale avslutar Franchise With A Whimper, The Long Walk nöjer sig med fjärde plats, och medan Spinal Tap II: The End fortsätter floppar

Medan The Conjuring: Last Rites kunde skapa mycket spänning med löftet att det skulle bli det sista storbildsäventyret med Vera Farmiga och Patrick Wilsons Lorraine och Ed Warren, Downton Abbey kunde inte trumma upp så mycket passion från sin fanbas med ankomsten av Den stora finalen. Franchisedriften av Downton Abbey har varit ännu längre, med tv-serien som debuterade för första gången 2010, men den nya titeln kunde inte nå biljettkontorshöjderna för sin mest framgångsrika föregångare (fansen kommer ihåg att Michael Englers Downton Abbey film från 2019 debuterade och tjänade 31 miljoner dollar på hemmaplan).

Downton Abbey: The Grand Finale laddade för tredje plats, men den lyckades överträffa de andra två stora studiosläppen från denna helg. För det första lyckades perioddramat göra bättre affärer än Den långa promenadensom tog fjärdeplatsen i helgen. Den nya Stephen King-anpassningen har fått strålande recensioner. men den har också sålts som en brutal filmupplevelse, och man har trott att dess ton kan styra publiken bort. Den avslutade helgen och tjänade 11,5 miljoner dollar.

Nyheterna för skräckfilmen är mycket bättre än vad som hände med Spinal Tap II: The End Continuessom hade turen att placera sig i topp 10. Även om den bara tjänade medelstort rykte, tjänade den efterlängtade uppföljaren bara 1,7 miljoner dollar sedan i fredags, vilket tjänade bara lite över 200 000 dollar mer än återutgivningen av Robert Wises Ljudet av musik.

Det var uppenbarligen mycket kassatumult i helgen, och saker och ting borde förändras avsevärt igen nästa söndag med ankomsten av Kogonadas En stor djärv vacker resa och Justin Tipping’s HONOM. Se till att gå tillbaka hit till Panetflix nästa vecka för att se hur allt skakar ut.