Det känns som att det bara var igår som vi var glada att inleda början av sommaren 2025 med ankomsten av Jake Schreiers Åskbultar* (aka The New Avengers), men fyra månader har gått snabbt och det är nu över. Vi har sett ett antal stora hits komma – inklusive stora vinnare som James Gunns StålmanDean DeBlois’ Hur man tränar din drakeGareth Edwards’ Jurassic World Rebirthoch Joseph Kosinskis F1 – men titeln som avslutar säsongen är utan tvekan den mest spännande framgångssagan av dem alla: Zach Creggers Vapen.
I en tid då IP- och franchise-funktioner dominerar biografer, den ursprungliga skräckfilmen Vapen har avslutat sommaren 2025 med ytterligare en biljettkrona att lägga till sin samling – den månadsgamla funktionen som lätt slog den gångna helgens nyanlända: Darren Aronofskys Ertappad med att stjäla och Jay Roachs Rosorna. Du kan kolla in resultaten från de senaste tre dagarna i topp 10-diagrammet nedan och gå med mig efter för analys.
|
TITEL |
HELGBRUTTO |
INhemsk brutto |
LW |
THTRS |
|---|---|---|---|---|
|
1. Vapen |
10 210 000 USD |
132 397 687 USD |
2 |
3,416 |
|
2. Käftar |
$8 100 000 |
280 357 035 USD |
N/A |
3 200 |
|
3. Ertappad för att stjäla* |
7 825 000 USD |
7 825 000 USD |
N/A |
3,578 |
|
4. Freakiare fredag |
6 524 000 USD |
80 473 885 USD |
3 |
3,475 |
|
5. Rosorna* |
$6 350 000 |
$6 350 000 |
N/A |
2 700 |
|
6. The Fantastic Four: First Steps |
4 800 000 USD |
264 626 180 $ |
4 |
2,785 |
|
7. The Bad Guys 2 |
4 740 000 USD |
$73 049 680 |
5 |
3 024 |
|
8. Stålmannen |
2 585 000 USD |
351 048 613 $ |
7 |
1,824 |
|
9. Ingen 2 |
1 830 000 USD |
$20 061 765 |
6 |
2,502 |
|
10. The Naked Gun |
1 800 000 USD |
50 810 167 USD |
9 |
1,744 |
Efter en vecka utanför topplatsen är vapen tillbaka på toppen av biljettkassan
Augusti har varit månaden Vapen. Skräckfilmen från 2025 kom på bio i början av månaden och blev ett omedelbart kassafenomen tack vare en överväldigande positiv buzz – och spänningen för den femstjärniga filmen har inte avtagit under veckorna sedan dess. I söndags hamnade filmen från topplaceringen i rankingen på grund av det speciella/begränsade allsångsevenemanget för Maggie Kang och Chris Appelhans’ KPop Demon Huntersmen när det engagemanget är över, Vapen är nu #1 igen.
Enligt The Numbers hade den hyllade filmen precis ännu en helg med åtta siffror, och den lade till ytterligare 10,2 miljoner dollar i biljettförsäljning till sin redan betydande inhemska transport. Titeln har varit en dominerande kraft på den stora skärmen sedan den först släpptes, och den har nu tjänat 132,4 miljoner dollar bara i USA och Kanada. Tillsammans med Ryan Coogler’s Syndare för några månader sedan har filmen gjort detta till en mycket spännande tid för originella skräckhistorier, och framgången har verkligen fått genrefans att förutse vilken inverkan den i slutändan kommer att få på branschen.
Med de nya pengarna lagt till kassan, Vapen har inte flyttat upp på rankningen av årets största filmer på hemmaplan (det överträffade 98 miljoner dollars intäkter för Peter Hastings Hund Man ett par veckor sedan), men det kommer förmodligen att bli årets 12:e största inkomsttagare vid den här tiden nästa söndag. Det behöver bara tjäna cirka 6 miljoner dollar mer hemma för att överträffa biljettförsäljningen av Zach Lipovsky och Adam Steins Slutdestination: Bloodlinessom avslutade sin storbildskörning i somras efter att ha tjänat 138,1 miljoner dollar.
Som jag har noterat under de senaste veckorna i den här kolumnen, Vapen presterar bättre hemma än utomlands, men det nådde precis en anmärkningsvärd milstolpe den här veckan då den officiellt nådde 100 miljoner dollar i biljettförsäljning från utländska marknader. För dem som har problem med enkel matematik, kommer filmens världsomspännande biljettkass fram till dags dato upp till 232,4 miljoner dollar – vilket är extraordinärt med tanke på att detta är en film som kostar under 40 miljoner dollar att både förvärva och producera. Ett stort antal andra titlar har överträffat det, men när det gäller vinster råder det ingen tvekan om dess status som en av 2025:s största vinnare hittills.
Från och med den här helgen är Weapons årets sjuttonde största släpp, efter att ha tjänat mer pengar än Marc Webbs artonde Snövit, som tjänade 205,7 miljoner dollar under sin teateruppvisning under årets första månader. Det är den tredje mest inkomstbringande originalfilmen som kommit från Hollywood sedan januari efter F1 (613 miljoner USD) och Syndare (365,7 miljoner USD).
Frågan jag har nu: kommer filmen att få någon form av spöklik säsongsboost? Början av september markerar början på två månader på året när publiken tenderar att omfamna de läskigaste filmerna som spelas på den stora duken, men det är oklart om Zach Creggers uppföljning till Barbar kommer att uppleva bump – om inte speciellt på grund av konkurrensen som är på väg. Oavsett vilket är det något som jag kommer att hålla ett öga på inför nästa helgs kassareportage.
Ertappad för att stjäla och rosorna får medelmåttiga starter
Vapen har varit enorm sensommaröverraskning, och det begränsade teaterengagemang för KPop Demon Hunters lade till ett bra uppsving för marknadsplatsen för sju dagar sedan… men vi bör inte glömma att augusti traditionellt sett inte har varit en bra månad för nya släpp, och att historien har återspeglas ordentligt i kassaresultaten för helgens två största breda släpp: Ertappad med att stjäla och Rosorna.
Varken den Austin Butler-ledda kriminalthrillern eller Benedict Cumberbatch/Olivia Colman-komedin har avvisats helt av publiken, vilket framgår av de respektive ”B”- och ”B+”-betygen som levererades av publiken som gjorde CinemaScore-undersökningar i helgen, men de inspirerade inte heller direkt till ett upplopp för biljettköp.
Av de två funktionerna i fråga, Ertappad med att stjäla presterade bäst, efter att ha tjänat 7,8 miljoner dollar och landat på andra plats efter den speciella återutgivningen av Steven Spielbergs Käftar. Det är inte bra, men förutsatt att det inte sker en negativ justering av resultaten under de kommande dagarna, har det utmärkelsen att vara Darren Aronofskys bästa öppningshelg sedan Noah tjänade 43,7 miljoner dollar 2014. Det har bara knappt överträffat verksamheten som den kontroversiella mor! gjorde när den först gick på bio 2017 (7,5 miljoner USD).
En nyinspelning av Danny DeVitos mörka komedi från 1989 Rosornas krig (anpassad från romanen med samma namn av författaren Warren Adler), Rosorna lyckades bara ta sig så högt som femte plats i helgen – landade bakom Nisha Ganatras Freakiare fredagsom nu är inne på sin fjärde helg. Filmen lyckades bara få in 6,4 miljoner dollar trots sin begåvade ensembleroll – inklusive Andy Samberg, Kate McKinnon, Allison Janney, Ncuit Gatwa och Zoë Chao – och ett mestadels positivt kritikermottagande.
Ser vi framåt, den teatrala ankomsten av Michael Chaves The Conjuring: Last Rites den kommande fredagen tillfredsställer min tidigare läskiga säsong som börjar, och det kommer att bli intressant att se hur den presterar i förhållande till resten av skräckserien, med tanke på att den har blivit allmänt publicerad som det sista kapitlet i Conjuring Universe. Se till att gå tillbaka hit till Panetflix nästa söndag för att se hur inslagets ankomst på bio skakar om biljettkassan.
